Головна »
7 клас. Корисна їжа. Готуємо за рецептами

Мета:

•    Практична: повторити вивчені на попередніх уроках ЛО з теми «Їжа»,навчати вживати їх в усному та писемному мовленні, формувати навички читання з повним розумінням прочитаного,навчати складати рецепти страв;
•    Освітня: поглибити знання учнів про  корисні та некорисні продукти харчування;
•    Розвиваюча: розвивати мовну здогадку та мовленнєву реакцію;
•    Виховна: виховувати культуру спілкування, прищеплювати прагнення використовувати здобуті знання як засобу інтелектуального самоствердження.

Тип уроку: урок закріплення знань, умінь, навичок.
Обладнання: лексичні картки до теми,мультимедійна дошка,наочність,картки із завданнями,свіжі продукти та кухонні обладнання.
Хід уроку.
    I. Організаційний момент.
    
1)    Greeting.
(Організація класу. Привітання. Введення у іншомовну атмосферу.)
How do you do, my dears? Are you in a good mood? Are you ready for the lesson? We have got an interesting and unusual lesson today. 
(slide 1)

2)    Phonetic exercise.
(Фонетична розминка) (slide 2)
a)    читання слів на звуки
b)    читання скоромовки
Vegetables and fruit 
For children are very good.
Eat vegetables and fruit 
And they’ll do you very good.
Those who eat much fruit 
Are in a very good mood.
They are in a very good mood,
Those, who eat much fruit

3)    Aim.
1.    (Повідомлення теми уроку. Мотивація навчальної діяльності.)
 (slide 3,4) 
  T.:  So, as you see, we continue to speak on the topic – “ Food”. Do you think we’ll have good time learning it? 
 At the end of the lesson everyone will be able to say:
     I can use vocabulary about food
     I can describe healthy and unhealthy food and drinks
     I know the story about fast food
     I can write the recipe of the dish
 
4)    Checking Homework.
(Перевірка домашнього завдання) (slide 5)
T:-Your home task was to prepare questions on the topic “Food and drinks”. Imagine that you are the reporters. Now ask your questions to your friends.

   II. Основна частина уроку.

1)    Mind Map
           
                           People Eat
for pleasure                                              from force of habit 
                         to live
                                     for keeping energy
(slide 6,7 )
2)    Формування навичок вживання лексики.
    Гра «Великий комбінатор».Закінчити  речення за змістом. (slide8)
    Rabbit likes to eat …
    We eat soup with …
    Little mouse likes …
    Tiger would like to eat …-4
    We drink coffee with …
    Children drink tea with … and …
              
3)    Reading. 
(Формування навичок читання.) (slide9)
T: Read the article and correct the statements below. 
Fast Food is very bad for your health
          A lot of people eat fast food almost every day because they find it very tasty. Sometimes they eat it because they are busy and don't have time, or are too tired to cook. 
           Firstly, fast food such as burgers and chips contain a lot of fat and salt. People shouldn't eat fast food very often as this is bad for their health. We need to eat a plenty of fresh fruit and vegetables as well as fish and meat. Secondly, fast food is very expensive. The money some people spend on fast food in one week is enough to buy fresh food for two weeks. 
            On the other hand, some people say that eating fast food saves time. They can cook during the weekend so that they have enough food for the whole week and so it's a way busy people can avoid cooking during the working week. 
            Although fast food is usually tasty and convenient, people should try to prepare their own meals and eat meat which is full of protein and other healthy products, all these items of food will make their lives long and healthy.

-    Post- reading activities
Say if the sentences true or false.
1.    A small number of people eat fast food every day.
2.    Fast food is not harmful for our health.
3.    Fast food is rather cheap.
4.    Burger and chips are full of protein.
5.    Fast food is very tasty.

4)    Game «healthy or unhealthy»
T: Classify these words as healthy or unhealthy.
healthy food    
unhealthy food    
Bread, chocolate, cake, crisps, fried eggs, fresh fruit, fresh vegetables, meat, milk, french fries, potatoes, sweets, cheeseburger, hot dog, salad, pizza, soup, bun, fish burger, rice.


5)    Фізкультхвилинка.
«If you are happy»
(slide 10)
6)    Активізація ЛО з теми  « Preparing dishes by the recipes »
(Slide 11) 
a)    Bake-пекти 
               Boil-кип’ятити 
               Chop-нарізати 
               Cut-відрізати,розрізати 
               Fry-смажити 
Grill-смажитти на решітці 
Peel-чистити 
Get-одержувати
Slice-різати тонкими скибочками 
Add-додавати
Pour-лити
b)    Тренувальна вправа. (slide 12)
T: Make the word-combinations 
              
7)    Закріплення ЛО. Розвиток навичок письма. Практична робота. Приготування та складання рецепту  салату за вибором учнів з опорою на лексичні картки, запис його у робочих зошитах.

T:-Now we’ll have a small TV show. You are welcome to the ” MasterShef” Show. Our guest Ector Himenes Bravo will give you a task. Please welcome.
Ector Himenes: -We have a lot of vegetables , think what dish can you prepare?
      Yes, it is vegetable salad. Your task is to prepare a vegetable salad.

Команди з продуктів готують салат та презентують його. В цей час інші виконують вправи.
                (Робота в групах.) (slide 13-16)
          
1.    Exercise.
Read the recipe . Fill in the gaps with the words from the box . Guess what recipe it is. 
(add , boil , cut , get , mash , peel , put , take , wash , add) 
1)____3or 4 potatoes.2)____them. 3) Then____them carefully. 4)If the potatoes  are very big,____them into smaller pieces.  5)Then____them into cold  water,____some salt and____till they are ready.6)____ the water out and  ____some  milk  and  butter.7)Wait till the milk starts boiling._____everything carefully.

2.    Exercise
Rearrange the step-to-step guide how to make real English tea in the right order 
•    Pour cold milk into the cup. 
•    Cover the teapot with a tea-cap. 
•    Fill the kettle with cold water. 
•    Warm the teapot. 
•    Boil the water. 
•    Put one teaspoon of tea in the pot for each person and one extra for the pot. 
•    Enjoy your real English tea. 
•    Pour the boiling water into the teapot. 
•    Let the tea brew for 5 minutes.
•     Pour hot tea into the teacup.

3.    Exercise.
Today I have a funny menu. I changed it for joke. Your task is to write the correct words. Use the words in the box. 
chocolate      cheese       milk           lemon        orange      juice   
              fish            large        apple           tomato    

III. Заключна частина уроку.
1.    Підведення підсумків уроку.
-    What did we do today at the lesson?
-    What did you like?
                            T: People can not live without food. But remember to buy and                  eat healthy food. Eat a lot of fruit and vegetables. Drink milk and juice! They’ve got a lot of vitamins. And you will be healthy.
    I think you have worked hard today at the lesson. You have got the following marks…
2.    Домашнє завдання.
1.To write the recipe of your favourite dish.
2. Repeat the PrST 

(slide 17 )